Kurz Tvorba a řešení inovačních zadání se softwarovou podporou

Tento kurz proběhne ve dnech 23. a 30. 5. 2023. Přihláška je platná pro oba dva dny.
Poznávací kurz poskytne účastníkům důkladný vhled do nadstandardní metodiky TRIZ určené pro technické tvůrčí (inovující) pracovníky školství, techniky i vědy. Poskytne účastníkům četné materiály v elektronickém prostředí (skripta, množství sekvencí .ppt, odkazy na četné články, www stránky, knihy, podpůrný software: Goldfire přes vzdálenou plochu/TechOptimizer ke stažení.
Hlavní tematické okruhy poznávacího kurzu:
- Dialektické zákony vývoje (Hegel: rozpor, kvantita-kvalita, negace-negace).
- Pojem inovace (Aristoteles, Komenský, Einstein, Schumpeter, Drucker, aj.).
- Metodika TRIZ, analyticko-syntetická, nadstandardní a transdisciplinární, studovatelná, , osvojitelná, ale netriviální. Četné příklady. Publikace k tématu (děti, studenti, inženýři).
- Software podpora metodiky (TechOptimizer, Goldfire, analýza, syntéza, rešerše, stav techniky atd.), prostředky využitelné v řešených inovačních projektech na VUT a v praxi.
Analytická etapa metodiky TRIZ. (Nevíš-li, kam jdeš, určitě dojdeš někam jinam...)
- Analýza zájmového objektu (výrobku nebo procesu): komponenty, struktura, funkce, parametry. Stupně plnění funkcí. Diagnóza nákladovosti, problémovosti a funkčnosti komponent. Příčinně následkové řetězce událostí vzniku problémů. Snižování nákladů. Rozvíjení funkcí. Trendy zdokonalování v technice.
- Výsledek analýzy: Formulace správných (zacílených) zadání a správně (stručně, jasně, konkrétně) formulovaných zadání, argumentace v podobě CO a PROČ inovovat.
Řešitelská (syntetická) etapa metodiky TRIZ. (Jestli myslíš, že jsi inženýr, tak mysli...)
- Metody tvůrčího řešení nejen technických problémů. Algoritmus řešení invenčních zadání.
- Formulování problémů do podoby typových invenčních úloh:
- Řešení technických rozporů v technických problémech s podporou invenčních principů.
- Řešení fyzikálních rozporů v technických problémech separačními postupy.
- Konflikty látek a polí v problému a standardně úspěšné vzory řešení konfliktů.
- Problémová technická funkce a možné principy (jevy/efekty přírodních věd) pro její realizaci.
- Zjištěný stav objektu a jeho prognóza pomocí trendů zdokonalování v technice.
- Výsledek syntézy: Návrhy (nápady, koncepty, ideje) JAK řešit inovační až invenční úlohy.
Software podpora:
- TechOptimizer ke stažení (využití pro analýzu a syntézu řešeného problému),
- Goldfire Connect/Insight přes vzdálenou plochu (využití pro sémantické vyhledání odpovědí na dotazy (Articles, Patents,…).
2 x 7 hodin (8:00-16:00, pauza 12:00-13:00)
Výhodou bude vlastní notebook, který však není podmínkou.
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, T12/SA 3 (učebna bude upřesněna)
Přes stránky Centra vzdělávání a poradenství https://www.cvp.vut.cz/
Tento kurz vznikl v rámci projektu NPO_VUT_MSMT- 16609/2022 v rámci specifického cíle
A4: Kurzy zaměřené na rozšiřování dovedností (upskilling) nebo rekvalifikace (reskilling)